بیماریهای منتقله از راه تماس جنسی(۱) زگیل تناسلی

زگیل تناسلی

یکی از بیماریهای ویروسی منتقله از راه جنسی زگیل تناسلی یا ژنیتال وارت است. این بیماری توسط ویروس اچ پی وی یا ویروس پاپیلومای انسانی بوجود می آید که دارای گونه های مختلفی است. این ویروس از طریق تماس مستقیم پوستی در ناحیه تناسلی به بدن فرد منتقل می شود و ایجاد زگیل تناسلی می کند. خود زگیل خطری ندارد و یک ضایعه پوستی است منتها این ویروس زمینه ساز سرطان دهانه رحم در زنان و سرطان ناحیه تناسلی در آقایان می شود و به همین علت پیشگیری و درمان آن اهمیت دارد.

همچنین این ویروس از طریق سکس دهانی نیز می تواند منتقل شده و در ناحیه لبها، دهان و گلو و حنجره  ایجاد زگیل نماید. و در دراز مدت منجر به سرطانهای ناحیه دهان و گلو شود.

بیش از ۴۰ نوع ویروس اچ پی وی با قابلیت بیماریزایی شناسایی شده است که همه آنها منجر به سرطان نمی شوند و انواع مشخصی فقط منجر به این مشکل می گردند. بیشترین انواع بیماریزا نوع ۶ و ۱۱ ویروس هستند. این ویروس بعد از انتقال به بدن فرد ممکن است تا سالها مخفی بماند و هیچ تظاهری نداشته باشد و سالها بعد بصورت زگیل خود را نشان دهد لذا وقتی زگیل تناسلی در فردی رویت می شود به این معنی نیست که اخیرا رابطه جنسی را تجربه کرده است بلکه می تواند مربوط به یک رابطه جنسی قدیمی باشد که سالها خود را نشان نداده و حال بعد از مدتها بروز یافته است.

درمان

درمانهای مختلفی برای این ویروس در نظر گرفته شده است. داروهای مخصوص برای از بین بردن زگیل که بصورت موضعی در قالب پماد یا محلول مورد استفاده قرار می گیرند. کرایو تراپی یا فریز کردن زگیل و از بین بردن آن، سوزاندن با لیزر یا حتی جراحی در مطب می تواند برای درمان زگیل استفاده شود. برخی مواقع زگیلها بدون درمان خاصی خودبخود از بین می روند.

زگیل تناسلی
تصویر نشان دهنده زگیل تناسلی می باشد

توصیه ها

نکته اصلی در مورد این ویروس به پیشگیری از ابتلا مربوط می شود. برای پیشگیری لازم است روابط جنسی به شریکی سالم و متعهد محدود گردد. استفاده از کاندوم تا حدودی پیشگیری می کند چون همانگونه که اشاره شد این ویروس از تماس مستقیم پوستی منتقل می شود و کاندوم تا حدود زیادی این تماس را کاهش می دهد. البته باید در نظر داشت که کاندوم فقط سطح تماس آلت را پوشش می دهد و نمی تواند پوشش کاملی ایجاد کند. برای همین علیرغم استفاده از کاندوم در صورت آلودگی پوست ناحیه که توسط کاندوم پوشیده نمی شود امکان انتقال هست.

در صورت ابتلا لازم است زگیلهای آشکار درمان شوند و در خانمها برای پیشگیری از سرطانهای دهانه رحم از واکسن این بیماری به نام گارداسیل استفاده شود. از سال ۲۰۰۶  تزریق این واکسن بعنوان یک توصیه در زنان توسط سازمان بهداشت جهانی صورت گرفته است. در مردان به علت احتمال بسیار پایین سرطان ناحیه تناسلی تزریق واکسن تاکنون توصیه نشده و صرفا به درمان زگیلهای آشکار توصیه شده است. ولی شواهد اخیر نشان می دهد که تزریق واکسن در مردان نیز موثر می باشد.

در صورتیکه در زندگی مشترک یکی از زوجین مبتلا شد ضمن درمان لازم است خانم نسبت به تزریق واکسن اقدام کند و تا حد ممکن در روابط از کاندوم استفاده شود. شستشوی ناحیه بیرونی تناسلی بعد از سکس با آب و الکل نیز می تواند پیشگیری کننده باشد. لزومی به قطع روابط جنسی نیست بلکه مراعات بهداشت در رابطه کفایت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *