ورود به منطقه ممنوعه(۷) رابطه جنسی برایم بسیار دردناک و ناراحت کننده است!

یکی دیگر از اختلالات جنسی اختلال درد هنگام آمیزش جنسی است، که تجربه درد مستمر یا متناوب حین رابطه جنسی می باشد و به شکل مقاربت دردناک یا دیسپارونی و واژینیسموس تشخیص داده می شود. مقاربت دردناک هم در مردان و هم در زنان دیده می شود و درد اندام تناسلی قبل از رابطه، حین رابطه یا بعد از رابطه جنسی می باشد که بصورت مستمر یا به تناوب ایجاد می گردد و باعث ناراحتی فرد می شود. واژینیسموس یا انقباض عضلات مجرای تناسلی تنها در زنان دیده می شود و انقباضهای غیر ارادی مستمر عضلات مهبل می باشد که مانع از برقراری رابطه جنسی می شود و یا در صورت برقراری رابطه جنسی، درد بسیار زیادی برای زن ایجاد می شود. در مورد واژینیسموس بطور جداگانه بحث خواهیم کرد و درمان انرا توضیح خواهیم داد.

مقاربت دردناک در آقایان

مقاربت دردناک در آقایان شیوع بسیار ناچیزی دارد و علل آن نیز بیشتر پزشکی است.  مردانی که درد حین مقاربت دارند باید از نظر مشکلات ناحیه تناسلی به دقت بررسی شوند. عفونت سر آلت تناسلی یا بالانایتیس، عفونت مجرای ادراری، عفونت کیسه های منی و پروستات، عفونت مجاری اسپرم بر یا اپیدیدیم و واریکوسل یا اتساع وریدهای بیضه می توانند علت درد حین مقاربت در مردان باشند.

یکی دیگر از علل درد حین مقاربت در مردان بیماری پیرونی است که طی آن به دلیل ایجاد پلاکهای فیبروزه در داخل سینوسهای  غاری، آلت تناسلی به یک سمت منحرف می گردد و این امر ممکن است هنگام مقاربت ایجاد درد و ناراحتی در آلت تناسلی بکند.

مردانی که مبتلا به درد حین مقاربت هستند لازم است حتما تحت معاینه و بررسی دقیق پزشکی قرار گیرند تا علت درد مشخص و درمان مناسب صورت گیرد. می توان گفت تمام بیماریهای ذکر شده قابل درمان هستند و فرد بعد از درمان بدون هرگونه مشکلی می تواند رابطه جنسی بدون درد را تجربه نماید.

درمان در اقایان بسته به علت از درمان دارویی تا جراحی می تواند متفاوت باشد ولی بطور عمده اکثر مشکلات با مصرف دارو قابل درمان هستند و فرد به راحتی بعد از درمان می تواند رابطه جنسی بدون درد برقرار نماید.

مقاربت دردناک در زنان

بیماری مقاربت دردناک یا دیسپارونی در زنان شیوع بیشتری دارد و زنان بیشتری در مقایسه با مردان این مشکل را تجربه می کنند. علل درد حین مقاربت متفاوت می باشد و می تواند هم علل ارگانیک و پزشکی باشد و هم علل روانشناختی. همچنین شدت و سطح دردی که افراد تجربه می کنند نیز متفاوت است. گاهی اوقات درد سطحی است و گاهی اوقات عمیق. همچنین برخی زنان در بعضی از موقعیتها درد دارند و در برخی دیگر از موقعیتها هیچ دردی احساس نمی کنند. همچنین پوزیشنها یا موقعیتهای خاصی باعث درد می تواند بشود و در خارج از آنها هیچ دردی وجود نداشته باشد. در افرادی که با شکایت درد حین مقاربت مراجعه می کنند ضروری است که ابتدا مشکلات پزشکی و ارگانیک بررسی شود. گاهی اوقات به دلیل تنگی دهانه مجرای تناسلی درد حین مقاربت ایجاد می شود. گاهی اوقات التهاب یا عفونت در اندام تناسلی خارجی یا مجرای تناسلی باعث مقاربت دردناک می شود. در افراد مسن و کسانی که یائسه شده اند آتروفی مجرا باعث خشکی شدید شده و می تواند باعث مقاربت دردناک شود. همچنین زنانی که فرزند خود را شیر می دهند نیز بواسطه تغییرات هورمونی این دوره می توانند هنگام مقاربت به علت خشکی مخاط واژن درد را تجربه کنند. عفونتهای ناشی از قارچها مثل کاندیدا و عفونتهای ناشی از ویروسها مثل هرپس تیپ ۱ یا ۲ و یا ویروس پاپیلومای انسانی و نیز عفونتهای ناشی از کلامیدیا می توانند باعث واکنش التهابی در دستگاه تناسلی خارجی یا مجرای تناسلی شوند و هنگام مقاربت درد و سوزش ایجاد کنند. حساسیتهای پوستی و تماس با مواد آلرژن مثل مواد شوینده، کاندوم و حتی حساسیت نسبت به مایع منی شریک جنسی از دیگر علل دیسپارونی می باشد. اگزماهای ناشی از لباس زیر یا نوارهای بهداشتی و حتی بیماری پسوریازیس نیز می توانند باعث دیسپارونی شوند. وستیبولیت یا التهاب غدد وستیبولار داخل ورودی مجرای تناسلی زنان نیز می تواند باعث دیسپارونی شود.

اسکار یا بقایای زخم ناشی از جراحی یا زایمان قبلی نیز می تواند باعث درد شود. بیماری التهابی لگن و حتی بارداری خارج رحمی و یا اندومتریوز یا بافت نابجای رحمی نیز می توانند باعث درد و ناراحتی حین مقاربت شوند.

اما غیر از علل پزشکی و جسمانی علل روانی نیز می توانند باعث درد حین مقاربت شوند. وقتی زن تمایلی به رابطه جنسی ندارد و یا ارتباط عاطفی مناسبی بین او و همسرش وجود ندارد و یا در رابطه جنسی تحریک لازم صورت نگیرد ترشحات لغزنده ساز در مجرا کم خواهد بود و مقاربت باعث درد و سوزش خواهد شد.

ترس از رابطه جنسی، بی میلی نسبت به رابطه جنسی، فقدان برانگیختگی کافی یا آسیب پس از رابطه جنسی می توانند از علل دیگر درد حین مقاربت در زنان باشند.

درمان درد حین مقاربت

در مردان پس از بررسی علت این اختلال و تشخیص بیماری یا علت پزشکی بوجود آورنده درد، درمان پزشکی متناسب با مشکل صورت می گیرد. گاهی اوقات باید آنتی بیوتیک مصرف شود تا عفونت از بین برود و گاهی از داروهای ضد التهاب می توان برای کاهش التهاب و درد کمک گرفت.

در زنان نیز که شیوع بیشتری از درد حین مقاربت را در مقایسه با مردان دارند قبل از هر اقدامی یک معاینه کامل تناسلی لازم است تا مشخص شود بیماری یا مشکل خاص جسمانی یا پزشکی وجود دارد یا خیر و بعد درمان بر اساس علت بوجود آورنده صورت می گیرد. گاهی لازم است آنتی بیوتیک یا داروهای ضد قارچ مصرف شود تا عفونت از بین برود. گاهی یک ضد التهاب یا یک داروی کورتونی مشکل را حل می کند و گاهی اوقات نیز جراحی لازم است. همچنین در زنانی که یائسه هستند و مبتلا به خشکی مجرا یا آتروفی مجرا هستند می توان از کرمهای استروژن استفاده نمود.

در زنانی که علل پزشکی باعث درد حین مقاربت آنها نیست و مشکل ایشان ناشی از علل روانی است لازم است تا با شریک جنسی صحبت شود و رابطه عاطفی بازسازی شود، وقتی رابطه عاطفی بین زن و مرد بهبود یابد و تمایل به رابطه جنسی در زن بیشتر شود بخش عمده مشکل حل می شود. زن و مرد باید یاد بگیرند تا در رابطه جنسی بعنوان مربی به همدیگر آموزش دهند تا رفتارهای آزارنده و ناخوشایند در رابطه جنسی کاهش یابد و رفتارهای خوشایند طرفین در رابطه افزایش یابد. توصیه به رعایت اصول رابطه جنسی صحیح نیز ضروری است. مردان در چنین مواردی باید یاد بگیرند رفتارهای آرام و بدون تنشی داشته باشند و از تحمیل یا فشار خودداری کنند. عجله برای دخول نداشته باشند و با طمانینه و آرامش مراحل رابطه جنسی را پیش ببرند. هر چقدر پیش نوازش یا معاشقه قبل از رابطه جنسی افزایش یابد و احساس راحتی و آرامش بیشتری در زن ایجاد شود، زن برانگیختگی بیشتری خواهد داشت و عضلات ناحیه تناسلی وی از انبساط بیشتری برخوردار بوده و درد کمتری را تجربه می کند. همچنین لازم است قبل از برقراری رابطه ابتدا تحریک مناسب با استفاده از تکنیکهای پیش نوازش صورت گیرد تا ترشحات لغزنده ساز کافی ترشح شده و باعث کاهش درد حین مقاربت گردد. همچنین می توان از ژلهای لوبریکانت یا لغزنده ساز نیز استفاده کرد تا خشکی مجرا کمتر شود و درد کاهش یابد یا از بین برود. توصیه به نداشتن رابطه جنسی در مواقعی که تمایل به این رابطه وجود ندارد یا آمادگی لازم برای رابطه وجود ندارد نیز از دیگر راهکارهای درمان است. انجام ورزش کگل یا سایر تمرینات ورزشی نیز می تواند کمک کند تا درد حین مقاربت کاهش یابد. استفاده از پوزیشنها و موقعیتهایی که زن کنترل بیشتری روی رابطه دارد نیز می تواند کمک کند تا زن درد کمتری تجربه کند و کمتر اذیت شود.

نکته مهمی که در درمان این افراد وجود دارد اطمینان دهی به بیمار در رابطه با  این موضوع است که اختلال درد حین مقاربت به راحتی درمان شده و افراد می توانند رابطه بدون درد را تجربه کنند. رفع نگرانی بیمار می تواند نقش بسزایی در درمان او داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *